Visie
Ik hou ervan als een werk op zich zelf kan staan, zonder dat er van alles bij wordt gehaald. Ik werk dus ook vooral in de toegepaste hoek. Het gaat over vorm en functie, niet het verhaal. Vanuit het conceptuele speelt het verhaal erachter vaak een grotere rol. Maar ook hier vind ik dat vormgeving dan zo gebruikt moet zijn, dat het werk voor zichzelf spreekt. Hoe dan ook spelen vorm en functie, en het spanningsveld hiertussen voor mij een belangrijke rol.
Een object is een object. En het interessante van een object is dat het ooit ergens door iemand is vormgegeven. Iemand heeft daar ooit over nagedacht en daar keuzes in gemaakt. En dat geldt dus eigenlijk voor de hele, door de mens gecreëerde wereld. Die is vormgegeven!! In die vormgeving heeft iemand bepaalde voorkeuren en ideeën, omdat die aanspreken, in wat iemand mooi en interessant vindt. Wat mooi of interessant is, is natuurlijk iets heel persoonlijks, dat zijn genen, ervaringen, gevoelens, observaties, intuïties, dingen die je als persoon maken.
Mijn interesse ligt bij Jugendstil, art deco, arts en crafts. Niet alleen omdat ik de vormgeving erg mooi vindt, maar ook door de principes die erachter zitten. Het is geen kunst voor galerieën en musea, het is kunst voor het dagelijks leven. Algehele vormgeving voor je leefomgeving. Alles was kunst, en alles wordt vormgegeven, en hangt samen met elkaar. Huis, tuin, keuken, theekopje, meubel, vloer en gordijn. En wat ik mooi vind aan de arts en crafts movement is het idee dat een persoon betrokken zou moeten zijn bij het hele productieproces van een product. Zo word iemand weer betrokken en gemotiveerd bij het eindproduct. Iets om trots op te kunnen zijn. Een goed gevoel krijgen over wat je doet, en waar je mee bezig bent. Ik besef dat dat in de huidige maatschappij bijna niet meer mogelijk is. Maar alleen dat al, het is in principe een stuk onthaasting, zou heel wat mensen een burn out kunnen besparen. Weet waarom je iets doet, en waarvoor je het doet.